شرکت Dotemu سال پرکاری پیش رو دارد، با سه بازی جدید که الهامگرفته از آثار کلاسیک هستند.
شرکت Dotemu روزگار خوبی را پشت سر میگذارد. این استودیو و ناشر بازیهای ویدیویی که از سال ۲۰۰۷ فعالیت میکند، بیشتر به خاطر بازسازی و ریمستر بازیهای قدیمی شناخته میشود. اما اخیراً با عرضه دنبالهها و بازیهای جدیدی که حس و حال آثار کلاسیک را دارند، موفقیتهایی بهدست آورده است؛ مثل Streets of Rage 4 و Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge.
تمام این تلاشها در سال ۲۰۲۵ به اوج خود میرسند؛ سالی که Dotemu قرار است سه بازی جدید منتشر کند که هر سه حالوهوای کلاسیک دارند:
Ninja Gaiden: Ragebound، نسخهای جدید و دوبعدی از سری نینجا گایدنMarvel Cosmic Invasion، یک بازی مبارزهای سبک آرکیدAbsolum، یک بازی کاملاً جدید در سبک beat-’em-up با عناصر roguelike

مدیرعامل شرکت، سیریل ایمبرت در گفتوگو با The Verge میگوید:
«ما برای همه چیز آمادهایم.»
با اینکه عنوان مدیرعامل را دارد، اما ایمبرت میگوید نقش او بیشتر شبیه تهیهکننده اجرایی است؛ کسی که ایدهها را جمع میکند و آنها را برای پاسخ به نیازهای خاص یک فرنچایز کنار هم میگذارد.
او بهعنوان نمونه از Shredder’s Revenge میگوید که پیش از انتشارش در سال ۲۰۲۲، مدت زیادی بود بازی دوبعدی خوب برای لاکپشتهای نینجا عرضه نشده بود (بازی Turtles in Time که منبع الهام اصلی بود، در سال ۱۹۹۱ منتشر شد).
«ما مطمئن بودیم که برای چنین بازیای نیاز وجود دارد.»
و اشتباه هم نکردند: بازی در هفته اول بیش از یک میلیون نسخه فروخت.
ایمبرت میگوید Dotemu بیشتر «ریسک پروژه»هایی که بر اساس فرنچایزهای موجود هستند را خودش به دوش میکشد. یعنی گرچه باید صاحب فرنچایز را برای همکاری قانع کند، اما معمولاً خود Dotemu تأمین مالی کامل را انجام میدهد و استودیو مناسب برای اجرای پروژه را نیز پیدا میکند.
او توضیح میدهد:
«ما از ابتدا تا انتها کنترل پروژه را داریم، اما از ابتدا تا انتها هم ریسک میکنیم. گاهی استودیو هم در تأمین مالی مشارکت میکند، اما این مورد نادر است و معمولاً سهم کوچکی دارد.»

در مورد بازی جدید Ninja Gaiden، ایمبرت میگوید که خودش با نسخههای سهبعدی این سری روی ایکسباکس آشنا بوده و موفقیت پلتفرمرهای اکشن مدرن مانند The Messenger را نیز دیده است. بنابراین، گفتوگو با شرکت Koei Tecmo را آغاز کرد و در ادامه با استودیو The Game Kitchen (سازنده بازی Blasphemous) روی یک طرح اولیه همکاری کردند.
«ماجرا همین بود.»
در مورد Marvel Cosmic Invasion نیز، ایمبرت میگوید بعد از موفقیت Streets of Rage 4، خیلیها خواهان یک بازی جدید از مردان ایکس با حالوهوای بازیهای آرکید قدیمی بودند.
«میدانستیم نیاز وجود دارد و مردم از چنین چیزی استقبال میکنند، مخصوصاً اگر مانند Streets of Rage 4 یا Shredder’s Revenge با کیفیت بالا ساخته شود.»
تیم Tribute Games نیز سریعاً با این ایده همراه شد، بنابراین Dotemu و Tribute Games یک پیشنهاد رسمی به Marvel Games ارائه دادند.
اما Absolum داستان متفاوتی دارد؛ چراکه بازیای کاملاً اصیل است. ایمبرت میگوید از منظر تجاری، این بازی راهی برای متنوعسازی محصولات Dotemu است تا وابسته به عناوین لایسنسشده نباشد. از نظر داخلی، تیم Dotemu احساس میکردند که زمانش رسیده پروژهای متعلق به خودشان را عرضه کنند — البته همچنان با الهام از آثار کلاسیک، تا به هویت برند وفادار بماند. آنها همچنین میخواستند با استودیو Guard Crush (که روی Streets of Rage 4 کار کرده بود) دوباره همکاری داشته باشند.
همه اینها دستبهدست هم دادهاند تا سال ۲۰۲۵ برای Dotemu سالی شلوغ و پربار باشد؛ سالی که سه بازی متفاوت، سه رویکرد متفاوت این شرکت را نشان میدهد. و همه این پروژهها با هدف مشخصی انتخاب شدهاند.
ایمبرت در پایان میگوید:
«اینطوری است که میتوانیم به کاری که انجام میدهیم افتخار کنیم.»